|
"Proti gustu žiaden dišputát" - porekadlo
|
 |
Skutočné cykloturistické bajky
|
Verím, že už máte svoju víziu o tom, ako by mal vyzerať ideálny bicykel
na cykloturistiku. Ale rôzni ľudia majú rôzne predstavy. Ich priority sa odlišujú,
rovnako, ako ich dôvody, prečo sa vybrať na cestu, energia, ktorú sú ochotní vydať,
riziko, ktoré sú pripravení podstúpiť, miera komfortu, pod ktorú nie sú ochotní ísť
a tisíc ďalších drobností, ktoré vo finále spôsobia neprehliadnuteľné rozdiely.
Nasledúce obrázky sú toho dôkazom.
Klasika z ostrovov - Thorn Nomad - expedičný bicykel
Švajčiarsky univerzál - Villiger Cabonga RO - turisticko-expedičný bicykel
Obyčajný holanďan - BeOne Cyber - horský bicykel
Malý germán - Birdy Rohloff - skladací bicykel
Chopper z Kansasu - Rans Stratus XP - ľahobike (recumbent bike) s riadidlami hore
Na ležato po nemecky - HP Velotechnik StreetMachine - ľahobike (recumbent bike) s riadidlami dolu
Štýlová nostalgia - Summerfield MK4 - vysoký bicykel (kostitras)
Jeden a pol američana - Trek 7000 + polbicykel Giant - trekingový bicykel s detským polbicyklom
Dvojčatá zo štátov - Cannondale MT1000 - horský tandem
|
Klasika z ostrovov
|
Thorn Nomad Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
|
Bicykel: Thorn Nomad
Majiteľ: Ron
Miesto: Colorado
Vyzerá ako starý cestný bicykel.
Zvláštnosti: Oceľový rám, pevná vidlica, originálny (priamo od výrobcu) predný nosič,
kožené sedlo, cestné riadidlá (barany), triatlonové radenie (v koncoch riadidiel),
cyklokrosové brzdy (kvôli kompatibilite s cestnými brzdovými pákami),
tri košíky na fľaše.
návrat na začiatok stránky
|
Švajčiarsky univerzál
Bicykel: Villiger Cabonga RO
Majiteľ: Paola
Miesto: Brazília
|
Villiger Cabonga RO. Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
Vyšľachtený trekingový bicykel.
Zvláštnosti: Základ je zhodný s bicyklom Thor (oceľový rám a vidlica, kožené sedlo), ale navyše sú tu dve vychytávky:
hydraulické ráfikové brzdy Magura a prevodovka integrovaná v zadnom náboji Rohloff
(nie je potrebná prehadzovačka ani prešmykovač, vpredu je iba jedna "píla".
Ostatné: turistické riadidlá s mnohými možnosťami úchopu, spätné zrkadielko,
stojan v motorkárskom štýle, superťažký zámok upevnený na sedlovej rúre,
a nepochybne najväčší bonus - príves s klietkou pre domáceho maznáčika.
návrat na začiatok stránky
|
Obyčajný holanďan
|
BeOne Cyber Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
|
Bicykel: BeOne Cyber
Majiteľ: James
Miesto: Slovensko
Normálny horský bicykel.
Zvláštnosti: Tento bicykel je úplne obyčajný, s bežnou výbavou strednej triedy (Deore).
Problém mohol byť s uchytením predného nosiča na odpruženú vidlicu, čo sa neodporúča.
Rám asi nie je dosť veľký pre 1,5 litrovú fľašu, takže v prednom košíku je iba litrová :-).
Inak dobré a praktické riešenie - fľašu netreba umývať, jednoducho ju vždy vymeníte za novú.
návrat na začiatok stránky
|
Malý germán
|
Birdy Rohloff Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
|
Bicykel: Birdy Rohloff
Majiteľ: John
Miesto: Island
Tento bicykel je skladací!
Zvláštnosti: Skladací bicykel s prevodovkou v náboji Rohloff - 14 prevodov
(to čo vyzerá ako prehadzovačka je iba napínač reťaze). Predná vidlica
odpružená paralelogramom. 18-palcové kolesá.
Poznámka: Čím menšie sú kolesá, tým horšie sa prechádza cez nerovnosti na ceste.
návrat na začiatok stránky
|
Chopper z Kansasu
|
Rans Stratus XP Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
|
Bicykel: Rans Stratus XP
Majiteľ: Kelly
Miesto: Alijaška
Šliapací chopper ako vyšitý.
Zvláštnosti: "Ľahobike" (aspoň dovtedy, kým sa neuchytí nejaký lepší názov),
predná polokapotáž (plexisklo), bágle pod sedadlom.
Rýchly z kopca, biedny do kopca. Absolútne nevhodný do terénu.
Nevidieť si pod kolesá, nemožné presunúť hmotnosť, alebo podskočiť.
Ťažisko úplne vzadu ma zhubný vplyv na stabilitu pri stúpaní. Váha jazdca
nepomáha pri šliapaní, nie je možná jazda zo sedla. To všetko je daň
za pohodlné vyvaľovanie sa počas jazdy. A problém je aj preletieť ponad riadidlá :-).
návrat na začiatok stránky
|
Na ležato po nemecky
|
HP Velotechnik StreetMachine Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
|
Bicykel: HP Velotechnik StreetMachine
Majiteľ: Michael
Miesto: Kalifornia
Športovo ladený recumbent bike.
Zvláštnosti: Celoodpružený ľahobike, rozdielna veľkosť kolies,
riadidlá pod sedadlom, neskutočne vysoko umiestnený zadný nosič,
navigačný systém.
Kratší rázvor ako v predchádzajúcom prípade robí tento bicykel obratnejším,
ale aj menej stabilným. Kvôli zadnému odpruženiu vysoko umiestnený zadný nosič
stabilitu ešte zhoršuje. Riadidlá pod sedadlom sú viac poruke, ale nohy
prekážajú pri riadení. Pri zosadaní ich treba preložiť ponad dlhé rohy, takže
núdzové zastavenie si radšej ani nepredstavujte.
návrat na začiatok stránky
|
Štýlová nostalgia
|
Summerfield MK4 Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
|
Bicykel: Summerfield MK4
Majiteľ: Joff
Miesto: Francúzsko
Na kolene vyrobené retro.
Zvláštnosti: Svojpomocne vyrobená napodobenina historického bicykla,
rám z jednej rúry, žiadna reťaz, zadný nosič prekliato nízko, kapsičky
s výstrojou uchytené nad sebou na rámovej rúre. Pozoruhodná je aj prilba
položená na bágloch.
Pre úplnosť, výrobca tohoto kostitrasu je priamo z Londýna
a na svojej ceste okolo sveta zablúdil aj do Bratislavy.
návrat na začiatok stránky
|
Jeden a pol američana
Bicykel: Trek 7000 + polbicykel Giant
Majiteľ: Jerry
Miesto: Nórsko
|
Trek 7000 + polbicykel Giant. Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
Spôsob, ako zobrať dieťa na dlhý výlet a nezničiť ho.
Zvláštnosti: Kapsička upevnená na spojovaciu tyč, nosič dorobený na polbicykel,
fľaša s palivom do variča v podvese bicykla.
Riadidlá bicykla sú zdvihnuté veľmi vysoko a sedlovka je tiež poriadne vysunutá.
Majiteľovi je bicykel zrejme malý. V tomto prípade riskuje aj prasknutie sedlovky -
okrem vlastnej váhy jazdca je na nej zavesený polbicykel, naviac zaťažený batohom
na spojovacej tyči. Zadné bágle sú posunuté celkom dozadu (za os kolesa), čo tyč odľahčuje,
ale sedlovka na prednom bicykli by v tomto prípade mala byť vysunutá čo najmenej.
návrat na začiatok stránky
|
Dvojčatá zo štátov
Bicykel: Cannondale MT1000
Majiteľ: Mary & Roy
Miesto: Maryland
|
Cannondale MT1000. Zdroj: www.fullyloadedtouring.com
|
Vždy spolu. Kým jeden šliape o život, druhý sa môže kochať krásami krajiny,
fotiť, rozprávať vtipy, prípadne driemať :-).
Zvláštnosti: Zelená obluda na predných riadidlách (talizman?), predné riadidlá horské,
zadné cestné, bez omotávky, s torzom brzdových pák (viac možností úchopu),
vzadu odpružená sedlovka + kožené sedlo na vinutých pružinách s igelitovým "návlekom",
nákladný príves.
Igelit na zadnom sedle je iba dočasne, aby pri daždi nenasiaklo vodou.
Potom by sa na ňom sedelo naozaj nepríjemne. Kameňom úrazu je však zadné koleso.
Dvaja členovia posádky, zadné bágle, preplnený príves (udávaná nosnosť je cca 30kg, váha prívesu 6kg).
Aj keď výplet vyzerá byť dosť hustý, cestu by som vyberal opatrne.
A pohľad na príves pripomína ešte jednu vec: pri balení sa naozaj oplatí poriadne porozmýšľať.
Ďalšou slabinou sú brzdy. Obyčajné V-čka, stavané (síce s rezervou) na jedného
jazdca tu musia ubrzdiť cca trojnásobne viac. Na rovine tento vlak ešte zastane,
ale z kopca je to iná káva. A príves brzdu nemá.
návrat na začiatok stránky
|
Outro
|
Jazdiť sa dá na takmer každom bicykli. A asi s výnimkou jednokolky sa dá aj
na cykloturistiku použiť naozaj všetko. Ide iba o to, či má byť
jazda pôžitkom alebo utrpením, pohodovou dovolenkou alebo bojom o prežitie. Alebo je to výzva dokázať niečo, čo bežný smrteľník
považuje za nemožné. Takže už sa teším, že niekde uvidím chlapa na jednokolke
s prívesom, camelbagom na chrbte a GPS-kom v ruke :-).
Koniec sekcie Bicykel.
návrat na začiatok stránky
...pokračovať na: Materiál...
návrat na hlavnú stránku
|
|
|