Ľahký Prevod.sk Na pláži v Asilah-u
 
Slovenský jazyk  English language Nachádzate sa tu:   Hlavná stránka>Bicykel>Komponenty
 
 Hlavná stránka  Hlavná stránka   
 Čo je to vlastne tá cykloturistika  Cykloturistika?    
 rozbaliť menu Bicykel  Bicykel    
 Výber bicykla na cykloturistiku    Výber bicykla    
 Zvláštne vlastnosti cykloturistického bicykla    Zvláštne    
         vlastnosti    
 Dôležité komponenty bicykla    Komponenty    
 Skutočné cykloturistické bajky    Príklady    
 rozbaliť menu Materiál  Materiál    
 rozbaliť menu Oblečenie  Oblečenie    
 rozbaliť menu Strava  Strava    
 rozbaliť menu Čo a ako zbaliť  Čo a ako zbaliť    
 rozbaliť menu Akcie  Akcie    
 rozbaliť menu Príprava  Príprava    
 rozbaliť menu Prevoz bicykla  Prevoz bajku    
 Malý cykloturistický zemepis  Miniatlas    
 Otázky a odpovede  Q&A    
 Tapety a tak podobne  Na stiahnutie    
 Ešte čosi navyše  Ostatné    
 Témy mimo témy :-)  O inom    
 Mapa stránok  Mapa stránok    
 Pre ľahší život s PC  Okienko            
      webmastera    

 
"Nie je všetko zlato, čo sa blyští" - príslovie

verzia pre tlač

Dôležité komponenty cykloturistického bicykla

Bicykel má veľa rôznych častí. O každej z nich sa dajú viesť takmer nekonečné diskusie, ale debata málokedy dospeje k nejakému univerzálnemu záveru. Takže pre začiatok skúsime (pokiaľ možno stručne) spomenúť aspoň tie z pohľadu cykloturistiky najpodstatnejšie. Sú to:

   Rám - najväčšia súčiastka, ktorá to všetko drží pokope
   Nosič - poohýbané rúrky prenášajúce váhu báglov na štyri drobné skrutky
   Brzdy - mechanizmus na spomalenie a zastavenie za pol sekundy jedným prstom
   Plášte - gumené obruče, ktoré nás držia na ceste omnoho lepšie ako holé ráfiky
   Sedlo - medzikus medzi bicyklom a jazdcom umožňujúci ísť vpred posediačky



Rám

Pri ráme sú rozhodujúce najmä materiál, geometria a kvalita spracovania. Kvalita by mala byť garantovaná výrobcom, t.j. značkou bicykla. Geometriu vyberáme podľa vlastných pocitov pri jazde, teda aby sa nám sedelo a jazdilo dobre. Čiže subjektívna záležitosť. Rozoberieme si aspoň materiál.


Oceľ

Kedysi to bola jediná možnosť. V dnešnej dobe je bicykel s oceľovým rámom buď exotická záležitosť vyhradená pre fajnšmekrov, alebo šmejd z hypermarketu, ktorý je ťažký ako z olova a rozsype sa po dvoch týždňoch jazdenia do práce. Oceľ dobre tlmí otrasy a vibrácie a ak sa zľahka ohne, nie je to až taká tragédia - napríklad oceľový hák prehadzovačky sa dá väčšinou opäť vyrovnať. Nevýhodou je relatívne vyššia hmotnosť a v súčasnosti (v strednej cenovej hladine) aj nedostupnosť.


Hliník

Dominuje na trhu. Bicykle s hliníkovým rámom tvoria najväčšiu časť ponuky obchodov. Ale nie je hliník ako hliník - tak ako pri ráfikoch, aj tu vie lepšia zliatina dať rámu menšiu hmotnosť a väčšiu tuhosť. Takže vyššia cena nie je vždy iba príplatkom za značku, ale občas naozaj aj za kvalitu. Rozoznať kedy je to tak však nie je jednoduché. Módne je tvarovanie jednotlivých trubiek tlakom horúceho oleja, tzv. hydroforming. Ako obvykle, niektorým výrobcom ide viac o extravagantné tvary, ako o zlepšenie vlastností rámu.


Titán

Ak je oceľ exotika, tak titán je čistý luxus. Jeho vlastnosti sú ospevované, ceny uletené a dostupnosť takmer nulová. Vyzdvihované je pohodlie titánových rámov, čo ich priam predurčuje pre jazdy na dlhé vzdialenosti. Na pohľad je dosť obyčajný (nepotrebuje povrchovú úpravu, takže sivá je obvyklá farba). "Imidžisti" preto asi siahnu po karbóne - ten na pohľad rozozná omnoho viac obzeračov.


Karbón

Čím ďalej tým rozšírenejší materiál, aj keď spravidla v tých vyšších cenových kategóriách. Tu sa šetriť neoplatí - nízka cena je skôr podozrivá. Materiál je možno pridávať po vrstvách, meniť smer aj hustotu vlákien, takže výsledné vlastnosti rámu sú v rukách výrobcu - od komfortného až po absolútne tuhý a nepoddajný. Tak či tak, karbónový rám znamená športové náradie. Popularita karbónu sa prejavuje v snahe pridávať ho do všetkého aspoň kúsok. Pri ráme sú to najčastejšie vzpery zadnej stavby.


  Titánový XC rám Charge Duster

Titánový XC rám Charge Duster. Prirodzene, nemá návarky na uchytenie nosiča.
Zdroj: www.chargebikes.com

Výsledok?

Keď zvážime pomer cena-výkon, sortiment a dostupnosť, vyhráva hliník. Titánový špeciál nemusí byť zlý, ale to aby človek (v niektorých krajinách) bicykloval s ochrankou. Karbónové rámy sú spravidla výkonnostne ladené, t.j. nízka váha, vysoká tuhosť, športový posed. A vždy je problém s uchytením nosiča. Normálneho človeka by to totiž ani nenapadlo. Karbónové vzpery znamenajú to isté - nosič na ne nedostanete.

Charge Duster - hlavová rúrka    Charge Duster - stred    Charge Duster - patky zadnej stavby

Detaily rámu Charge Duster. Zdroj: www.chargebikes.com

Ako vybrať dobre? Staré zlaté dôveruj ale preveruj platí dvojnásobne. Ak sa necítite dosť podkutí, radšej nechajte debatu s predavačom na skúsenejšieho kolegu alebo ho aspoň zoberte so sebou. Môže vás upozorniť na detaily, ktoré možno nepokladáte za dôležité. Ale kvalitu spoznáte práve podľa detailov. Všimnite si zvary, spevnenia na namáhaných miestach, kvalitu laku, uchytenie bowdenov. Firma, ktorá si dá záležať aj na drobnostiach, spravidla použije aj poriadny materiál, aby tá robota stála za to. A ešte jedna rada: nakupujte s chladnou hlavou. Nechajte si čas na rozmyslenie, pozrite toho viac, nekupujte hneď to, čo má sused. Jazdiť budete vy. A ak nemienite kupovať nový bicykel každý rok, oplatí sa porozmýšľať, kým vytiahnete peňaženku.

návrat na začiatok stránky

Nosič

Hliník je ľahší, oceľ lepšie znáša neustále otrasy a vibrácie. Vydržať môžu oba, ale čím horšie cesty a väčšia hmotnosť nákladu, tým viac vyhráva oceľová klasika. Samozrejme, ak má príslušnú nosnosť. Tu platí čím viac, tým lepšie. Radšej hliníkový nosič stavaný na 30kg, ako oceľový na 15kg. Stačí jedna poriadne trafená diera na ceste a ľahko prejdete cez pevnostný limit. Na zamyslenie: expedičný nosič s nosnosťou 30kg má obmedzenie pre dieťa s detskou sedačkou 15kg. Nie je pravdepodobné, že by niekto skúšal s dieťaťom na sedačke akrobatické kúsky, ale váhový limit je znížený na polovicu. Bezpečnosť na prvom mieste. A rozumný cykloturista tiež nebude riskovať, že mu zlomený nosič zablokuje zadné koleso...

...alebo predné. Predné nosiče sú zvláštna kategória. Ich výber je dosť obmedzený. Situáciu komplikuje aj to, že predné vidlice v drvivej väčšine nemajú potrebné návarky. A na odpružené vidlice sa predný nosič neodporúča. Náklad vpredu síce lepšie rozkladá hmotnosť na obe kolesá, ale bráni vo výhľade na cestu a sťažuje manévrovanie. Mal by byť skôr východiskom z núdze, ako štandardným vybavením. Ak už ho musíte použiť, tak radšej iba na ľahké veci, ako karimatka, spací vak, alebo oblečenie.

návrat na začiatok stránky

Brzdy

Brzdy Avid Single Digit Ultimate

V-čka uložené na guľôčkových ložiskách:
Avid Single Digit Ultimate
Zdroj: www.sram.com

 

Ak sa nedá hore kopcom zrýchliť šliapeme pomaly. Ale ak sa nedá dolu kopcom spomaliť, sme v problémoch až po uši. Čím väčší náklad, tým viac dostanú brzdy zabrať. A naložený bicykel sa rozbehne podstatne rýchlejšie a zákruty vyberá podstatne horšie, ako keď idete naľahko.

Takže radšej žiadne pochybné noname komponenty, ale poriadne čeľuste, nerezové lanká, pevné a dobre kĺžuce bowdeny, ak sa dá, tak aj brakebooster. Pri kotúčovkách detto: kvalitka, účinnosť, nastavenie, odvzdušnenie. Radšej brzdiť jedným prstom na pol zdvihu páčky, ako tlačiť na doraz a dobrzďovať očami.

Ak strelí jedno lanko, musí na zastavenie (pozor, aj naloženého) bicykla stačiť jedna brzda(!). Kamión môže brzdiť motorom, cyklistovi voľnobežka zastaviť nepomôže.

Ešte jeden problém kotúčoviek: zadná čeľusť väčšinou zavadzia pri montáži nosiča.

návrat na začiatok stránky



Plášte

Tu je každá rada drahá. Zo všetkých bicyklových komponentov je sortiment plášťov asi najväčší. Pri voľbe správneho obutia treba brať ohľad nielen na váhu bicykla, kvalitu ciest, po ktorých sa budete pohybovať, ročné obdobie (respektíve počasie a poveternostné podmienky), ale aj životnosť plášťov, ľahkosť výmeny (samozrejme je potrebné overiť v kombinácii s ráfikom) a prirodzene aj vlastné jazdecké schopnosti.

Ideálny plášť je ľahký, takmer nezničiteľný, žehlí drobné nerovnosti terénu , tlmí nárazy, drží za sucha aj za mokra, neprešmykuje na šotoline a dobre odvaľuje na asfalte. Čo je kombinácia, ktorú ešte nikto nevyrobil.

Ako rozumný kompromis vychádza semislick v šírke medzi 1"1/2 až 2" s ochranou proti prerazeniu behúňa (a aj bočných stien). Mal by byť dostupný aj v skladacej verzii, aby bolo ľahšie zbaliť si "rezervu". Dobrá vec je reflexný pásik na bokoch pneumatiky, a to aj mimo civilizácie, kde môže prítomnosť cyklistu vodiča zaskočiť viac ako uprostred mesta.

návrat na začiatok stránky

Sedlo

Dlhé trasy pýtajú svoje, pohodlný posed je dôležitý rovnako ako plný žalúdok. Ale aj oblečenie vie veľa zachrániť. Poriadne cyklogate sú polovica úspechu. A hrubšie (širšie) plášte tiež neublížia. Radšej mať ťažšie a objemnejšie plášte, ktoré utlmia väčšinu nárazov a tým chránia celý bicykel od ráfikov až po jazdca, ako namontovať odpruženú sedlovku a sedlo s kilom gelu a vinutými pružinami. V tomto prípade je jazdec chránený lepšie, ale bicykel to schytá rovnako, ak nie viac. Váha totiž ide nahor a odpružený posed zvádza k ignorovaniu prekážok, ktoré by sme s klasickou výbavou radšej obišli.


sedlo Selle Italia gel-flow    sedlo Brooks B67    sedlo Lookin MFlex gents

Zľava doprava: Selle Italia Flite Gel-Flow www.selleitalia.com
Brooks B67 www.brookssaddles.com
Lookin MFlex gents www.lookin.it

Zhrnutie

Keď sa to tak vezme, každý komponent je dôležitý. Akákoľvek porucha (aj roztrhnutá šnúrka na tretre) dokáže skomplikovať život, ak nie sme schopní sa s ňou vysporiadať. Preto ešte raz: v prvom rade treba myslieť na spoľahlivosť. Imidž nám von z lesa veľmi nepomôže. No, možno pri stopovaní áno, ale bavíme sa hádam o cykloturistike... :-).

návrat na začiatok stránky

...pokračovať na:  Skutočné cykloturistické bajky...

 
©: PD 2008+ | aktualizované: 25.1.2009 | otázky a pripomienky: lahkyprevodkontaktlahkyprevod.sk