"Nie je všetko zlato, čo sa blyští" - príslovie
|
(verzia pre tlač) |
Dôležité komponenty cykloturistického bicykla
|
Bicykel má veľa rôznych častí. O každej z nich sa dajú viesť takmer
nekonečné diskusie, ale debata málokedy dospeje k nejakému univerzálnemu záveru.
Takže pre začiatok skúsime (pokiaľ možno stručne) spomenúť aspoň tie
z pohľadu cykloturistiky najpodstatnejšie. Sú to:
Rám - najväčšia súčiastka, ktorá to všetko drží pokope
Nosič - poohýbané rúrky prenášajúce váhu báglov na štyri drobné skrutky
Brzdy - mechanizmus na spomalenie a zastavenie za pol sekundy jedným prstom
Plášte - gumené obruče, ktoré nás držia na ceste omnoho lepšie ako holé ráfiky
Sedlo - medzikus medzi bicyklom a jazdcom umožňujúci ísť vpred posediačky
|
Rám
|
Pri ráme sú rozhodujúce najmä materiál, geometria a kvalita spracovania.
Kvalita by mala byť garantovaná výrobcom, t.j. značkou bicykla.
Geometriu vyberáme podľa vlastných pocitov pri jazde, teda aby sa nám sedelo a jazdilo dobre.
Čiže subjektívna záležitosť. Rozoberieme si aspoň materiál.
|
Oceľ
|
Kedysi to bola jediná možnosť. V dnešnej dobe je bicykel s oceľovým rámom
buď exotická záležitosť vyhradená pre fajnšmekrov, alebo šmejd z hypermarketu,
ktorý je ťažký ako z olova a rozsype sa po dvoch týždňoch jazdenia do práce.
Oceľ dobre tlmí otrasy a vibrácie a ak sa zľahka ohne, nie je to až taká
tragédia - napríklad oceľový hák prehadzovačky sa dá väčšinou opäť vyrovnať.
Nevýhodou je relatívne vyššia hmotnosť a v súčasnosti (v strednej cenovej
hladine) aj nedostupnosť.
|
Hliník
|
Dominuje na trhu. Bicykle s hliníkovým rámom tvoria najväčšiu časť
ponuky obchodov. Ale nie je hliník ako hliník - tak ako pri ráfikoch,
aj tu vie lepšia zliatina dať rámu menšiu hmotnosť a väčšiu tuhosť.
Takže vyššia cena nie je vždy iba príplatkom za značku, ale občas
naozaj aj za kvalitu. Rozoznať kedy je to tak však nie je jednoduché.
Módne je tvarovanie jednotlivých trubiek tlakom horúceho oleja, tzv. hydroforming.
Ako obvykle, niektorým výrobcom ide viac o extravagantné tvary,
ako o zlepšenie vlastností rámu.
|
Titán
|
Ak je oceľ exotika, tak titán je čistý luxus. Jeho vlastnosti sú
ospevované, ceny uletené a dostupnosť takmer nulová. Vyzdvihované je
pohodlie titánových rámov, čo ich priam predurčuje pre jazdy na dlhé
vzdialenosti. Na pohľad je dosť obyčajný (nepotrebuje povrchovú úpravu,
takže sivá je obvyklá farba). "Imidžisti" preto asi siahnu po karbóne
- ten na pohľad rozozná omnoho viac obzeračov.
Karbón
Čím ďalej tým rozšírenejší materiál, aj keď spravidla v tých vyšších
cenových kategóriách. Tu sa šetriť neoplatí - nízka cena je skôr podozrivá.
Materiál je možno pridávať po vrstvách, meniť smer aj hustotu vlákien,
takže výsledné vlastnosti rámu sú v rukách výrobcu - od komfortného
až po absolútne tuhý a nepoddajný. Tak či tak, karbónový rám znamená
športové náradie.
Popularita karbónu sa prejavuje v snahe pridávať ho do všetkého aspoň kúsok.
Pri ráme sú to najčastejšie vzpery zadnej stavby.
|
|
Titánový XC rám Charge Duster. Prirodzene, nemá návarky na uchytenie nosiča. Zdroj: www.chargebikes.com
|
Výsledok?
|
Keď zvážime pomer cena-výkon, sortiment a dostupnosť, vyhráva hliník.
Titánový špeciál nemusí byť zlý, ale to aby človek (v niektorých krajinách)
bicykloval s ochrankou. Karbónové rámy sú spravidla výkonnostne ladené, t.j. nízka váha,
vysoká tuhosť, športový posed. A vždy je problém s uchytením nosiča.
Normálneho človeka by to totiž ani nenapadlo.
Karbónové vzpery znamenajú to isté - nosič na ne nedostanete.
|

Detaily rámu Charge Duster. Zdroj: www.chargebikes.com
|
Ako vybrať dobre? Staré zlaté dôveruj
ale preveruj platí dvojnásobne. Ak sa necítite dosť podkutí, radšej nechajte debatu
s predavačom na skúsenejšieho kolegu alebo ho aspoň zoberte so sebou.
Môže vás upozorniť na detaily, ktoré možno nepokladáte za dôležité.
Ale kvalitu spoznáte práve podľa detailov. Všimnite si zvary, spevnenia na namáhaných miestach,
kvalitu laku, uchytenie bowdenov. Firma, ktorá si dá záležať aj na
drobnostiach, spravidla použije aj poriadny materiál, aby tá robota stála za to.
A ešte jedna rada: nakupujte s chladnou hlavou. Nechajte si čas na rozmyslenie,
pozrite toho viac, nekupujte hneď to, čo má sused. Jazdiť budete vy.
A ak nemienite kupovať nový bicykel každý rok, oplatí sa porozmýšľať,
kým vytiahnete peňaženku.
|
Nosič
|
Hliník je ľahší, oceľ lepšie znáša neustále otrasy a vibrácie.
Vydržať môžu oba, ale čím horšie cesty a väčšia hmotnosť nákladu,
tým viac vyhráva oceľová klasika. Samozrejme, ak má príslušnú nosnosť.
Tu platí čím viac, tým lepšie. Radšej hliníkový nosič stavaný na 30kg,
ako oceľový na 15kg. Stačí jedna poriadne trafená diera na ceste
a ľahko prejdete cez pevnostný limit. Na zamyslenie: expedičný nosič s nosnosťou 30kg
má obmedzenie pre dieťa s detskou sedačkou 15kg. Nie je pravdepodobné,
že by niekto skúšal s dieťaťom na sedačke akrobatické kúsky, ale váhový limit je
znížený na polovicu. Bezpečnosť na prvom mieste. A rozumný cykloturista tiež
nebude riskovať, že mu zlomený nosič zablokuje zadné koleso...
...alebo predné. Predné nosiče sú zvláštna kategória. Ich výber je
dosť obmedzený. Situáciu komplikuje aj to, že predné vidlice v drvivej väčšine
nemajú potrebné návarky. A na odpružené vidlice sa predný nosič neodporúča.
Náklad vpredu síce lepšie rozkladá hmotnosť na obe kolesá, ale bráni vo výhľade na
cestu a sťažuje manévrovanie. Mal by byť skôr východiskom z núdze, ako štandardným
vybavením. Ak už ho musíte použiť, tak radšej iba na ľahké veci, ako karimatka,
spací vak, alebo oblečenie.
|
Brzdy
|
V-čka uložené na guľôčkových ložiskách: Avid Single Digit Ultimate Zdroj: www.sram.com
|
|
Ak sa nedá hore kopcom zrýchliť šliapeme pomaly. Ale ak sa nedá
dolu kopcom spomaliť, sme v problémoch až po uši. Čím väčší náklad,
tým viac dostanú brzdy zabrať. A naložený bicykel sa rozbehne podstatne
rýchlejšie a zákruty vyberá podstatne horšie, ako keď idete naľahko.
Takže radšej žiadne pochybné noname komponenty, ale poriadne čeľuste,
nerezové lanká, pevné a dobre kĺžuce bowdeny, ak sa dá, tak aj brakebooster.
Pri kotúčovkách detto: kvalitka, účinnosť, nastavenie, odvzdušnenie.
Radšej brzdiť jedným prstom na pol zdvihu páčky, ako tlačiť na doraz
a dobrzďovať očami.
Ak strelí jedno lanko, musí na zastavenie
(pozor, aj naloženého) bicykla stačiť jedna brzda(!). Kamión môže brzdiť motorom,
cyklistovi voľnobežka zastaviť nepomôže.
Ešte jeden problém kotúčoviek:
zadná čeľusť väčšinou zavadzia pri montáži nosiča.
|
Plášte
|
Tu je každá rada drahá. Zo všetkých bicyklových komponentov
je sortiment plášťov asi najväčší. Pri voľbe správneho obutia treba
brať ohľad nielen na váhu bicykla, kvalitu ciest, po ktorých sa budete pohybovať,
ročné obdobie (respektíve počasie a poveternostné podmienky), ale aj
životnosť plášťov, ľahkosť výmeny (samozrejme je potrebné overiť v kombinácii
s ráfikom) a prirodzene aj vlastné jazdecké schopnosti.
Ideálny plášť je ľahký, takmer nezničiteľný, žehlí drobné nerovnosti terénu ,
tlmí nárazy, drží za sucha aj za mokra, neprešmykuje na šotoline a dobre odvaľuje
na asfalte. Čo je kombinácia, ktorú ešte nikto nevyrobil.
Ako rozumný kompromis vychádza semislick v šírke medzi 1"1/2 až 2" s ochranou proti
prerazeniu behúňa (a aj bočných stien).
Mal by byť dostupný aj v skladacej verzii, aby bolo ľahšie zbaliť si "rezervu".
Dobrá vec je reflexný pásik na bokoch pneumatiky, a to aj mimo civilizácie,
kde môže prítomnosť cyklistu vodiča zaskočiť viac ako uprostred mesta.
|
Sedlo
|
Dlhé trasy pýtajú svoje, pohodlný posed je dôležitý rovnako ako plný žalúdok.
Ale aj oblečenie vie veľa zachrániť. Poriadne cyklogate sú polovica úspechu.
A hrubšie (širšie) plášte tiež neublížia. Radšej mať ťažšie a objemnejšie
plášte, ktoré utlmia väčšinu nárazov a tým chránia celý bicykel od ráfikov až
po jazdca, ako namontovať odpruženú sedlovku a sedlo s kilom gelu
a vinutými pružinami. V tomto prípade je jazdec chránený lepšie,
ale bicykel to schytá rovnako, ak nie viac. Váha totiž ide nahor a odpružený
posed zvádza k ignorovaniu prekážok, ktoré by sme s klasickou výbavou radšej obišli.
|

|
Zľava doprava: Selle Italia Flite Gel-Flow www.selleitalia.com
Brooks B67 www.brookssaddles.com
Lookin MFlex gents www.lookin.it
|
Zhrnutie
|
Keď sa to tak vezme, každý komponent je dôležitý. Akákoľvek porucha
(aj roztrhnutá šnúrka na tretre) dokáže skomplikovať život, ak nie sme
schopní sa s ňou vysporiadať. Preto ešte raz: v prvom rade treba myslieť
na spoľahlivosť. Imidž nám von z lesa veľmi nepomôže. No, možno
pri stopovaní áno, ale bavíme sa hádam o cykloturistike... :-).
...pokračovať na: Skutočné cykloturistické bajky...
|
|