Ešte jedna dôležitá vec: nie je pena ako pena. Okrem obyčajného polyetylénu
za pár korún (po novom euro :-)) sa používa etylénvinylacetát (tzv. EVA),
ktorý nesaje vodu (karimatka ale musí mať zatavené póry, takže je na povrchu hladká).
Materiál EVA je aj o čosi ľahší a má lepšie tepelnoizolačné vlastnosti.
Pretože ide o termoplast, dá sa rôzne tvarovať a výrobcovia to s radosťou využívajú.
Väčšinou to teda nie je iba obyčajný hladký obdĺžnik, ale má na povrchu rôzne
rebrovanie, ryhy, štvorčeky... Alebo aspoň logo výrobcu.
Samonafukovacia karimatka
Váha okolo 800g, pohodlná. Štandardné hrúbky sú 2,5cm (trojsezónna verzia) a
3,8cm (štvorsezónna, t.j. celoročná verzia). Hrúbka navyše oproti bežnej penovej karimatke
výrazne zvyšuje izolačné schopnosti. A ak si predstavíme 3cm hrubú penovú karimatku
ani s váhou samonafukovacej to už nevyzerá tak zle, ako na prvý pohľad.
A po zbalení zaberie polovicu miesta. No cena je o dosť vyššia. Tiež treba dávať pozor
na prepichnutie, takže najlepšie používať v stane, alebo podložiť napríklad
už spomínanou alumatkou.
Vyrábajú sa aj v 3/4 a ženských verziách, teda kratšie ako je štandard. Ak normálna dĺžka
karimatky je 185cm, v ženskej verzii bude mať približne 170cm, čo je pre nižšie postavy stále OK.
3/4 sú síce ľahšie, no treba rátať s tým, že pod nohy bude treba podložiť niečo iné.
Turista použije prázdny batoh, cykloturista má o dilemu navyše. 120cm dĺžky je skôr na sedenie
ako na ležanie.
Ďalším pokusom o úsporu gramov je anatomický tvar, teda výrazne "odrezané" najmä dolné rohy.
Ak spávate vystretí, v poriadku. Ale ak si ľahnete na bok a pokrčíte nohy v kolenách,
chodidlá skončia mimo karimatky, teda bližšie k studenej zemi.
|