logo Ľahký prevod

www.lahkyprevod.sk

O cykloturistike, pri ktorej nejde o život.
©: PD 2009+ | otázky a pripomienky: lahkyprevodkontaktlahkyprevod.sk
 

"Vždy najviac potrebuješ to, čo nemáš " - ja :-)

(verzia pre tlač)

Náradie

Náradie je ako lekárnička pre bicykel. Je len na nás, či ju vybavíme na závažné choroby, alebo iba na prvú pomoc. Od toho potom závisí, do akej miery sme nezávislí na pomoci okolia. Čo si ale treba zabaliť záleží aj od toho, z čoho je váš bicykel poskladaný.


Sada na prežitie

Ide o základné veci, ktoré by mal nosiť každý aj pri výlete za mesto. Teda náradie na opravu defektu (vrátane funkčnej pumpy!), výmenu duše, docentrovanie kolesa, výmenu brzdového a radiaceho lanka a nitovač reťaze. To by nám malo umožniť riešiť najzásadnejšie problémy a pokračovať bezpečne v jazde. Pár inbusákov na dotiahnutie vyhrkaných skrutiek tiež nie je na škodu. Ani kúsok handry na utretie špinavých rúk.


Inbusáky

Na novších bicykloch sa nimi dá rozobrať už takmer všetko. Sú nimi nahradené klasické skrutky so šesťhrannou hlavou, takže nemusíme nosiť omnoho ťažšie a objemnejšie vidlicové kľúče. Pri troche snahy sa skrutky s inbusovou hlavou dajú zohnať a ak nimi nahradíme aj tie zostávajúce šesťhrany (napríklad skrutky na uchytenie nosiča), máme takmer vyhraté. Zostáva skontrolovať, či sa inbusom dajú povoliť pedále. Na tých drahších je to už jediná možnosť - výrobcovia odstránením plochy pre vidlicový kľúč znižujú váhu osky.


Nastaviteľný (univerzálny) kľúč

Náhrada viacerých vidlicových kľúčov. Aj keď všetky skrutky na našom bicykli budú mať inbus, predsa sa nájde pár šesťhranných vecí. Sú to matičky. Väčšinou malé, ktoré sú napríklad pri lanku prešmykovača alebo objímke kapsičky na riadidlách. A potom sťahováky, napríklad na kazetu s pastorkami alebo na tisíchran stredového zloženia.
Veľkosť kľúča treba voliť podľa rozmerov najväčšieho šesťhranu na sťahovákoch tak, aby sa s ním dalo robiť. Je to poriadne ťažký kus vybavenia, ale nahrádza kopu obyčajných kľúčov, takže relatívne to vychádza OK.
Bonus: tento kľúč sa dá pri troche trpezlivosti a dobrom oku použiť aj na vyrovnanie háku prehadzovačky.
Problémové sú vždy kónusy nábojov. Tu sú potrebné špeciálne úzke (tzv. plechové) kľúče. S normálnym vidlicovým ani s nastaviteľným kľúčom sa k oporným plôškam na kónusoch pre ich malé rozmery nedostaneme.


Bičíkový kľúč BBB Turntable   Kľúč na matice prevodníkov BBB Boldgrip   Nitovač reťaze BBB Proficonnect

BBB Turntable. Bičíkový kľúč na pridržanie pastorkov pri demontáži kazety. Bez neho je samotný sťahovák zbytočný - voľnobežku rukou neudržíte.
Zdroj: www.bbbparts.com


 

BBB Boldgrip. Kľúč na matice prevodníkov. Smiešne jednoduchý, ale ťažko nahraditeľný.
Zdroj: www.bbbparts.com


 

BBB Proficonnect. Nitovač reťaze. Dolná prítlačná skrutka, nastaviteľný horný doraz, aby sme to pri nitovaní neprehnali. Rezervný vymeniteľný čap. Pogumovaná rukoväť. To "profi" v názve tu celkom sedí.
Zdroj: www.bbbparts.com


Špeciálne kľúče a sťahováky

Ide o náradie, ktoré sa bežne medzi ľuďmi nevyskytuje. Kým "obyčajné" náradie - francuzák, blicky, kombinačky, vidlicové kľúče, kladivo - sa dá v prípade núdze požičať od domorodcov, cyklistické špecialitky často nemajú ani v špecializovaných obchodoch.
Povinná výbava je aspoň sťahovák a bičíkový kľúč na demontáž kazety (tripky, deväťkolieska...). Je to preto, že špice praskajú (a nielen pri cykloturistike) najčastejšie práve vzadu pri kazete a výmena "drátu" bez jej zhodenia nemá nádej na úspech. Že bez kompletného výpletu s báglami na nosiči riskujeme okrem totálneho rozcentrovania kolesa aj praskanie ďalších špíc hádam ani netreba pripomínať.


Ešte jeden príklad exotického náradia: už spomínaný hák prehadzovačky býva uchytený k rámu takou istou skrutkou a maticou, ako sa používa na prevodníkoch. Skrutka má síce inbus, ale matica je vlastne valček s dvoma drážkami, teda špecialita. Kľúč samotný je iba kúsok pokriveného plechu, ale bez neho je to zlé - tento spoj je na ráme solídne dotiahnutý už od výroby, takže povoliť ho nie je žiadna sranda.


Paradox vyspelých krajín

Možno sa to zdá čudné, ale na Slovensku je oveľa lepšia dostupnosť náhradných dielov ako v západnej Európe. Už nie sú zvyknutí robiť si veci na kolene. Bicykle dávajú do servisu, dodanie objednaného dielu trvá deň-dva, takže načo držať veci na sklade.
Aj výber bicyklov v obchodoch je iný. Prevládajú mestské krížniky, na ktorých sa chodí po nákupoch. Kúpna sila dôchodcov je úplne iná ako u nás a ak nechcú jazdiť autom, doprajú si poriadnu mašinu. Dosť veľa ich jazdí (napríklad v Holandsku) aj na bicykloch s pomocným elektromotorom. Tomu zodpovedá tovar na pultoch predajní. U nás je cyklistika podľa obchodníkov najmä šport, tam je to bežná súčasť každodenného života.
Svoje robí aj predaj cez internet. Čím viac sa darí online obchodom, tým menej je tých kamenných. Samozrejme aj za hranicami je kopa nákupných centier. Ak si chcete urobiť predstavu čo v nich majú, môžete sa ísť pozrieť do najbližšieho hypermarketu.
To všetko prosím berte ako tému na zamyslenie pri balení sa.


Park Tool Professional Tool Kit

Park Tool Professional Tool Kit. Čo všetko by sme mohli potrebovať... Veľká sada bicyklového náradia pre dielne. Je toho naozaj príliš veľa. O to dôležitejšie je vedieť si vybrať.
Zdroj: www.parktool.com


Pár tipov

Ideálne je začať od začiatku a postaviť bicykel tak, aby na jeho údržbu bolo treba čo najmenej náradia. Ak kupujeme bicykel kompletný nič nenarobíme, ale dá sa na to myslieť pri výmene opotrebovaných dielov alebo pri dokupovaní príslušenstva.

Špeciálne kľúče a sťahováky by mali byť použiteľné v celej partii - znižuje to hmotnosť batožiny. Náradie je bez výnimky z ocele a každý kus navyše je pekne cítiť. Gramy ušetrené drahým tuningom bicykla a vybavenia sú tak zasa naspäť.

Náradie na základné opravy musí mať každý - oprava defektu a centrovanie kolesa, výmena brzdového a radiaceho lanka - to sú veci, ktoré sa dajú opraviť za pár minút, ale bez opravy sa buď v jazde pokračovať nedá, alebo je to problematické až nebezpečné. Toto je zvlášť dôležité pri dlhých stúpaniach a zjazdoch, keď má každý svoje tempo a partia sa čaká po povedzme polhodine jazdy.

Servisné vozidlo (teda člen posádky, ktorý vezie špeciálne náradie) musí jazdiť na dohľad, alebo na konci kolóny. A všetko to náradie musí aj vedieť používať. Totiž v prípade, že má poruchu a za ním už nikto nie je, pomáha si sám. A ak má poruchu niekto iný, je tiež fajn, ak dokáže s opravou pomôcť, nielen vyložiť vercajch na cestu a bezradne krčiť plecami.

Na nezaplatenie je poznať svoj bicykel do poslednej skrutky. V prípade poruchy potom nestrácame čas špekulovaním, čo sa ako rozoberá alebo nastavuje. Najjednoduchšie je urobiť si po sezóne generálku - bicykel kompletne rozobrať, vyčistiť, premazať, vymeniť poškodené súčiastky, vyladiť radenie a brzdy. Pri tom aj spoľahlivo zistíme aké náradie nám chýba.


...pokračovať na:  Elektronika...