|
"Keď zlyhajú všetky možnosti, prečítaj si návod" - Murphyho zákony
|
 |
Elektronika
|
Staré zlaté časy... Foťák na film, svetlo s dynamom, tachometer meral iba rýchlosť,
mobily vážili pár kilo a o navigačných systémoch sa nikomu ani nesnívalo.
Doba pokročila. Mašiniek je viac, sú múdrejšie, menšie, krajšie a každá
chce jesť - treba ich buď dobíjať alebo batérie meniť. A bicykel zásuvku nemá :-(.
Osvetlenie - vidieť a byť videný
Cyklokompjúter - jazda s prehľadom
Mobilný telefón - komunikácia na cestách
Fotoaparát - pamäť na spomienky
Videokamera - pohyblivé obrázky
GPS (navigácia) - priamo k cieľu
Notebook, netbook, fotodatabanka - veľké hračky
Zdroje energie - šťava vždy a všade
Osvetlenie
Svetlo je nevyhnutnosť. Ak aj nebicyklujeme po zotmení, môže padnúť hmla, začať pršať,
cesta môže prechádzať tunelom alebo hustým lesom. Svetlo sa skrátka zíde nielen v noci.
A baterku uživíme aj pri táborení.
Vyhrávajú jednoznačne tie s LED diódami. Dlhá životnosť diódy aj batérie,
vysoká svietivosť a výkon osvetlenia nezávislý od rýchlosti bicykla
(ako to je pri použití dynama) sú veľkou výhodou.
Svoje miesto majú ale aj odrazky - keď nie inde tak na bokoch báglov
a bicykla určite, pretože svetlá svietia väčšinou iba dopredu a dozadu.
Svetiel je veľký výber, treba si dávať pozor na kvalitu. Solídni výrobcovia
uvádzajú aspoň svietivosť a dobu svietenia na jedny batérie. Svetlo sa oplatí
vyskúšať priamo v predajni - najlepšie vziať do každej ruky iné a svietiť
na stenu pred sebou. Rozdiel vo výkone býva okamžite viditeľný.
Svetlá mávajú rýchloupínací systém, čo umožňuje rýchlu demontáž
(napríklad pri prevoze vlakom) a zároveň bezproblémové použitie
v štýle ručnej baterky.
|
|
|
|
Cateye HL-EL530. V roku 2008 najvýkonnejšie predné
svetlo tejto firmy na normálne batérie. 1vysokosvietivá LED dióda s výkonom 1watt.
Svietivosť 1500 kandela počas prvých 10 hodín svietenia, batérie vydržia až 90 hodín.
Zdroj: www.cateye.com
|
|
Cateye TL-LD1100 - jedno z veľmi mála zadných svetiel
viditeľných aj za denného svetla. 10 diód v dvoch radoch, z toho po dve aj na bokoch.
Batérie vydržia 50 hodín svietenia (100 hodín ako blikačka). Dá sa uchytiť aj priamo na nosič :-).
Zdroj: www.cateye.com
|
Problémom môže byť použitie prednej kapsičky na riadidlá. Tá zavadzia nielen
vo výhľade, ale aj svetlu. Tu si treba pomôcť alternatívnym uchytením svetla,
alebo použiť čelovú lampu, teda čelovku :-). Vyrábajú sa aj s možnosťou uchytenia na prilbu,
alebo si ju dáme priamo na čelo - prilbu treba posunúť viac do tyla, čo nie je
podľa návodu na použitie, ale v čase núdze je to vždy lepšie, ako šliapať naslepo.
|
|
|
|
|
|
Knog POD Handlebar Bag. Vodotesná kapsička na riadidlá,
utesnené zipsy, rýchloupínací systém. Objem 10 litrov.
Integrovaná rúčka slúži aj na uchytenie predného svetla.
Zdroj: www.knog.com.au
|
|
Topeak BarXtender. Nástavec na umiestnenie ďalších
dvoch vecí do kokpitu bicykla. Svetlo môže byť jednou z nich.
Zdroj: www.topeak.com
|
|
Petzl TIKKA XP. Čelovka odolná voči snehu a dažďu.
4 diódy, 3 intenzity svietenia, možnosť prepnúť medzi rozptýleným a bodovým svetlom.
Dosvit až 35 metrov.
Zdroj: en.petzl.com
návrat na začiatok stránky
|
|
Cyklokompjúter
Pri cykloturistike zo všetkých funkcií použijeme hlavne prejdenú vzdialenosť.
Podľa tej sa orientujeme na trase. Teda koľko kilometrov nám zostáva do najbližšej
dediny, koľko do konca etapy a o koľko zaostávame za pôvodným plánom. Alebo,
pre optimistov, koľko sme už prešli:-). Všetko ostatné je síce zaujímavé, ale nepodstatné.
Lenže ceny aj tých lepších prístrojov sú už celkom prijateľné,
tak prečo si nedopriať...
Výrobcovia začali chrliť tzv. bezdrôtové modely. To však pre cykloturistiku
nie je to pravé orechové. Okrem jednej batérie v samotnom kompjútri sa treba
starať ešte aj o vysielač (ak máme aj kadenciu tak o dva) a o prijímač. Kábel sa
síce horšie inštaluje, ale je ľahší a hlavne dá sa opraviť (jediná možná porucha
je roztrhnutie). Na tom však až tak nezáleží. Podstatné je udržať pri živote
aspoň jeden merač kilometrov v partii - kvôli už spomínanej orientácii.
|
Namiesto vyspelých funkcií sa v cudzine môže hodiť prepínanie merania vzdialenosti
z kilometrov na míle. Treba si ale vopred skontrolovať, či nebude potrebné nastaviť
aj obvod kolesa v palcoch. Inak sa môžeme stratiť úplne.
Do cyklokompjútrov sa pridáva množstvo funkcií. Pulzmeter môže byť zaujímavý
v nejakej extrémnej horskej etape, ale ak berieme jazdu ako dovolenku, asi ho nevyužijeme.
Užitočnejší je výškomer. Tiež sa dá použiť pri orientácii - môžeme sledovať pribúdajúce
výškové metre napríklad pri stúpaní do horského sedla so známou nadmorskou výškou.
Sklonomer je takisto fajn . Je to dobrá výhovorka pre častejšie pauzy :-).
Záznam profilu trasy je už záležitosťou na domácu rekapituláciu, alebo verejnú
prezentáciu našich super výkonov.
Potrebných funkcií je minimum, ale všetko čo pomôže zahnať myšlienky na únavu
a povzbudiť partiu do ďalšieho šliapania je fajn. Ak ich dokáže motivovať prudko
klesajúci atmosférický tlak signalizujúci príchod búrky, sledujte barometer :-).
Mimochodom, meranie tlaku je vedľajšou funkciou výškomera.
|
|
Sigma Sport ROX 9.0. Bezdrôtový cyklokompjúter s kopou funkcií
(cyklistický štandard, kadencia, športtester, výškomer, sklonomer, teplomer,
stopky, budík). Pamäť na 7 trás, 78 hodín záznamu s 30-sekundovými intervalmi.
Dokovacia stanica na pripojenie k PC a softvér ako štandardné príslušenstvo.
Zdroj: www.sigmasport.de
návrat na začiatok stránky
|
Mobilný telefón
Mobil je dobrá vec na udržiavanie kontaktu s domácou základňou. Kedykoľvek
môžeme požiadať napríklad o aktuálnu predpoveď počasia alebo len tak sa pochváliť
kde práve sme. Ak sa partia nejakou náhodou roztratí, môže mobil pomôcť pri
hľadaní sa. Alebo ak má niekto poruchu, môže si privolať kamarátov na pomoc či
len oznámiť, že si majú dať dlhšiu pauzu kým opraví defekt.
Dnešné mobily majú kopu funkcií a veľký displej, čo ich robí zraniteľnejšími
a skracuje čas fungovania na jedno nabitie. Cykloturistický telefón však nemusí
mať 5-megapixelový foťák s bleskom ani WiFi. Mal by hlavne fungovať keď ho naozaj
potrebujeme. Teda zniesť veľa a vydržať dlho.
Pred odchodom treba kontrolovať najmä na akej frekvencii fungujú telefóny
v tej-ktorej krajine. V Európe sme s GSM v pásmach 900/1800 MHz v pohode,
ale napríklad v USA a Kanade je to 850/1900 Mhz a Japonsko má inak úplne všetko.
A dobré je si pozrieť aj ceny roamingu, aby sme si po návrate netrhali
vlasy nad telefónnym účtom.
Pri cestách do pustých oblastí s riedkym osídlením je lepšie uvažovať nad
satelitným telefónom. Nič iné nám spojenie nezaistí. V tomto prípade
na komunikáciu v rámci partie možno použiť krátkovlnné vysielačky (neplatíme za hovor)
ale omnoho rozumnejšie je držať sa pokope a neriskovať že niekto zablúdi.
Satelitné telefóny sú drahé, ale dajú sa aj požičať.
|
|
|
|
|
|
Nokia 2600. Lacná alternatíva, mobilný telefón určený
na telefonovanie. Žiadne extra funkcie (rádio a Bluetooth však má),
ale ľahký telefónik s neskutočnou výdržou na jedno nabitie batérie.
75 gramov, 6 hodín telefonovania a 580 hodín (24 dní!) v pohotovostnom režime.
Zdroj: europe.nokia.com
|
|
Sonim XP1 Tough Phone. Superodolný mobil.
Vydržal bez ujmy v miešačke s betónom aj následné čistenie wapkou.
Vodotesný, prakticky nerozbitný, pracuje v teplotách od -20°C.
5 hodín hovoru, 200 hodín (8 dní) standby.
Iba jeden je odolnejší - Sonim XP3 rozbije iba Chuck Norris :-).
Zdroj: www.toughestphone.com
|
|
Iridium 9555. Odolný satelitný telefón siete Iridium
s celosvetovým pokrytím signálom (66 satelitov je naozaj dosť).
Váha 270 gramov nie je zlá, horšie je to s výdržou batérie. Čas hovoru 4 hodiny,
standby iba 30 hodín. Teda zapínať len v prípade potreby
alebo v dohodnutých časoch.
Zdroj: www.iridium.com
návrat na začiatok stránky
|
|
Fotoaparát
Fotografovanie k akejkoľvek forme turistiky bez debaty patrí. V našom prípade
bude pravdepodobne väčšinu záberov tvoriť krajina s cyklistom v popredí :-),
v každom počasí a dennej dobe. Z toho budeme vychádzať.
Pozor si treba dať na svetelnosť objektívu. Napríklad F=2,8 až 5,2 znamená,
že pri normálnom svetle širokouhlý záber (F=2,8) spravíme bez problémov, ale
pri plnom zoome (F=5,2) potrebujeme pevnú ruku, statív a/alebo stabilizátor obrazu.
Čím menšie číslo F, tým menej svetla stačí na nerozmazaný záber - fotoaparát "cvakne"
rýchlejšie ako ním stihneme pohnúť.
Ďalšie číslo je ohnisková vzdialenosť. Napríklad f=33 až 100mm. Vždy sledujeme hodnotu
ekvivalentnú klasickému kinofilmu. Skutočná ohnisková vzdialenosť digitálneho
fotoaparátu je prispôsobená veľkosti snímača a pre rôzne fotoaparáty sa nedá
spoľahlivo porovnávať. Čím je hodnota f menšia, tým je objektív širokouhlejší
a tým viac sa nám do záberu zmestí.
Pomer väčšieho čísla k menšiemu je takzvaný zoom. V tomto prípade 100 / 33 = cca 3,
takže na foťáčiku by bolo napísané "optický zoom 3x". Digitálny zoom sa ani
neoplatí sledovať. Nedosiahnete ním viac ako to, čo dokážete z fotky urobiť
aj v počítači - teda výrez a prevzorkovanie na iný počet pixelov.
Pri digitáloch sú ostro sledované megapixely. Často sa zabúda, že veľa megapixelov
by malo patriť aj k väčšiemu objektívu (lepšia svetelnosť) a aj k väčšiemu
fotoaparátu (s väčším snímačom). Megapixely (Mpx) natlačené na maličkom čipe
iba pridajú šum na fotke - jednotlivé pixlíky si navzájom kradnú svetlo :-).
10 Mpx je dosť veľa aj na fotku v tlačiarenskej kvalite (300 dpi) formátu A4.
Teda celostranová reklama v časopise. Na pohľadnicový formát 10x15cm v rovnakej
kvalite stačia s rezervou 4 Mpx. Menej je niekedy viac.
|
|
|
|
Panasonic Lumix DMC-TZ5. Kompaktný ultrazoom pre nerozhodných.
Dosť širokouhlý začiatok (f=28mm), dosť veľký optický zoom (10x) a dosť veľa
Megapixelov (9 Mpx). Svetelnosť objektívu nie je až taká výnimočná (F = 3,3 až 4,9)
ale nechýba optický stabilizátor. Rozmerovo niekde v strede poľa.
Zdroj: www.panasonic.sk
|
|
Panasonic SDR-SW20EP. Digitálna SD videokamera do prírody.
Prachotesná a vodotesná do hĺbky 1,5m. Takže vhodná pre použitie v daždi aj na pláži.
Pohotovostná hmotnosť (približne štvrť kila) je porovnateľná s fotoaparátom.
Zdroj: www.panasonic.sk
|
Videokamera
Kamera je požierač času a kameraman by mal mať najlepšiu kondičku z partie - vždy
musí dobiehať čas stratený filmovaním. Alebo využíva čas, keď ostatní oddychujú,
ale to mu tiež na energii nepridá.
Filmovaním to iba začína. Doma treba materiál stiahnuť do počítača, prezrieť,
pretriediť, zostrihať, dorobiť nejaké menu, titulky, prípadne primiešať zvuk.
Ak k filmom nemáte ozajstný vzťah, kameru radšej ani nekupujte. Pár záberov na oživenie
spravíte aj fotoaparátom a za ušetrené peniaze si naň môžete kúpiť poriadne puzdro,
náhradné batérie, pamäťovú kartu a aj niečo fajnové na seba :-).
Ak predsa máte chuť začať konkurovať Paľovi Barabášovi skúste pozerať niečo takéto:
podpora Full HD, pomer strán obrazu (aj) 16:9 a záznamové médium pamäťová karta.
Získate tým technológiu na najbližších pár rokov (digitálna televízia by mala byť
v EÚ, teda aj na Slovensku, od roku 2012) a zároveň mašinku
s minimom pohyblivých častí.
návrat na začiatok stránky
|
GPS (navigačný systém)
Doba praje elektronike. To, na čo kedysi stačil zdravý rozum dnes bez počítača nejde :-).
Navigačné systémy v autách sú pomaly štandard, na bicykloch to tak našťastie ešte nie je.
Prečo našťastie? Vás by bavilo ešte aj na dovolenke počúvať kam máte ísť?
Dobre dobre, navigácia má aj svoje výhody. Nestrácame čas blúdením
v uličkách a na neznámej zle značenej križovatke odbočíme vždy správnym smerom.
Pravdaže ak máme v prístroji aj dobrú mapu. Tie sa dajú dokúpiť osobitne,
ale to sú výdavky navyše.
|
Na rozdiel od áut cykoturista nepatrí na diaľnicu, a ani na hlavných cestách
kde fičí jeden kamión za druhým to nie je ono. Pri kúpe je teda treba skontrolovať
či má GPS-ko cyklistický mód, alebo si vybrať priamo z prístrojov pre cyklistov určených.
Tie majú zabudované funkcie cyklokompjútra, niektoré dokonca nahradia aj pulzmeter.
Veľký displej a spojenie so satelitmi si vyžaduje dosť energie, preto je
výdrž batérií krátka. Táto nevýhoda sa dá riešiť tým, že GPS zapneme iba vtedy,
keď ho naozaj potrebujeme, t.j. nie sme si istí kde sme a kadiaľ ísť ďalej.
Tým ale padá výhoda multifunkčnosti a minimálne obyčajný tachometer sa zíde.
A aj normálna papierová mapa - pre každý prípad by sme ju mali mať tak či tak.
GPS modul býva súčasťou alebo voliteľným príslušenstvom "múdrych" mobilov
(tzv. Smartphone) alebo vreckových počítačov (PocketPC). Opäť treba dávať
pozor na kvalitu máp a výdrž batérie.
K mapám ešte jedna vec. Okrem tradičných v štýle autoatlasu existujú aj mapy
topografické, ktoré nám ako podklad cestnej siete zjednodušene zobrazia vzhľad krajiny.
Tým pripomínajú mapy turistické. V civilizácii veľký rozdiel nepocítite,
ale v divočine informácie typu tu je lúka, tam les a cesta ide po vrstevnici v dosť
strmom svahu výrazne uľahčia orientáciu.
|
|
Garmin Edge 605. GPS navigátor s funkciami cyklokompjútra.
Mapy nie sú problém. Držiak na riadidlá je štandardným príslušenstvom. Farebný displej
má uhlopriečku 5,6cm.
Životnosť batérie na jedno nabitie je 15 hodín. Z toho vyplýva,
že nabíjať ho treba prakticky denne.
Zdroj: www.garmin.com
návrat na začiatok stránky
|
Notebook, netbook, fotodatabanka
Užitočné veci. Na cestu okolo sveta, alebo ak sa venujeme fotografovaniu
profesionálne. Pri povinnom každodennom posielaní správ na webstránky,
článkov a fotografií do turistických časopisov a žiadostí o ďalšie peniaze
sponzorom má aj notebook s bezdrôtovým pripojením na internet svoje opodstatnenie.
Ale to už nie je dovolenka. Inak naozaj neviem. Na kontakt so známymi
stačia SMS a MMS-ky a ak sme závislí na internete je jednoduchšie raz
za tri dni pohľadať internetovú kaviareň ako sa celý čas naťahovať
s pomerne zraniteľným a ťažko zbaliteľným počítačom.
Fotodatabanky (teda externé pevné disky umožňujúce stiahnuť dáta z pamäťovej karty)
sú odsúdené na vyhynutie. Ceny pamäťových kariet sú už nízke a ich kapacita vysoká.
Karty sú menej náchylné na poškodenie, nepotrebujú zdroj energie, zaberajú minimum
miesta a takmer nič nevážia. Pretože sa používajú aj v mobilných telefónoch,
sú dostupné skoro všade. Je ich ale veľa druhov. Pri nákupe techniky preto
fandíme veľmi rozšíreným typom, ako sú SD karty, naopak opatrne sa staviame
k jednofiremným štandardom typu xD (Olympus) či MemoryStick (Sony).
návrat na začiatok stránky
Zdroje energie
|
Klasické nabíjačky, solárne nabíjačky, nabíjačky s kľučkou (ručné),
náhradné batérie, zásobníky energie (externé akumulátory).
To by malo byť zhruba všetko, čo sa dá použiť.
Zariadenia ktoré fungujú na obyčajné (teda nenabíjateľné) batérie,
ako je cyklokompjúter alebo blikačka obyčajne vydržia dosť dlho,
takže stačí baterky vymeniť pred odchodom za čerstvé a malo by byť
po problémoch. Spotrebu sledujeme priebežne a ak začne svetlo slabnúť či displej blednúť,
zbehneme do najbližšieho hypermarketu.
Tip: gombíkové batérie do kompjútra je najjednoduchšie zháňať vo fotoobchodoch.
Zvyšok zariadení, ktorý funguje na akumulátory, vyžaduje dôkladnejšiu
starostlivosť. Dobré je mať do všetkého, čo používame často, rezervu.
Napríklad ak veľa fotíme, náhradnú sadu batérií. Alebo ešte lepšie
dve - jedna je vo foťáku, druhá nachystaná na použitie a tretia je pre každý
prípad - ak sa nám tú prvú nepodarí včas dobiť. Tu platí, že čím dlhšie
trvá nabitie batérie, tým lepšie je mať ich v rezerve viac.
Pri ceste normálnou krajinou máme aspoň občas prístup k elektrine. Mobil sa dá
dobiť napríklad v kempe počas sprchovania, po dohode s obsluhou v reštaurácii
pri večeri, na trajekte a podobne. Ak sme dlhodobo mimo civilizácie,
treba hľadať alternatívy.
|
|
Powertraveller Powermonkey eXplorer. Solárna nabíjačka s príslušenstvom.
Solárny článok nabíja externý akumulátor. Z externého akumulátora dobíjame potom všetko ostatné.
Len treba nájsť správnu redukciu :-). Akumulátor je možné dobiť
aj priamo zo steny - adaptér je priložený. Aj s redukciami na rôzne druhy zásuviek.
Zdroj: www.powertraveller.co.uk
|
Ako jediná rozumná vec vychádza solárna nabíjačka. Ak sa ju podarí dobre
upevniť na bágle, môžeme dobíjať bez námahy počas jazdy. Len musí byť aspoň
občas pekne. Mechanické nabíjačky (s kľučkou) nie sú vhodné z jednoduchého
dôvodu: v noci si treba oddýchnuť, nie krútiť dve hodiny nejakým plastovým
zázrakom. Aj solárnou nabíjačkou nakŕmime naše mašinky iba po jednej.
Preto si treba dobre rozmyslieť, čo naozaj na výprave potrebujeme.
návrat na začiatok stránky
...pokračovať na: Iné vybavenie...
|
|
|