logo Ľahký prevod

www.lahkyprevod.sk

O cykloturistike, pri ktorej nejde o život.
©: PD 2009+ | otázky a pripomienky: lahkyprevodkontaktlahkyprevod.sk
 

"Aj vajce treba variť s rozumom " - arabské príslovie

(verzia pre tlač)

Varič

Okrem spánku je aj jedlo neoddeliteľnou súčasťou správnej dovolenky. Má z neho radosť každý kojenec, rovnako (ak nie viac) však poteší aj cykloturistu. Zostáva iba vymyslieť, ako si tú radosť zbytočne nepokaziť. Teda poriadne si dopriať, ale tak, aby pri tom neutrpela cyklistika. Čo jesť je podrobnejšie rozpísané v sekcii strava. Z pohľadu kuchára ešte zostáva vyriešiť v čom a na čom si jedlo pripraviť.

Základné rozdelenie varičov je podľa použitého paliva. Pri varení ale veľmi záleží aj na teplote okolitého vzduchu (tekuté palivo sa v studenom prostredí odparuje horšie) a nadmorskej výške (nízky tlak vzduchu znižuje teplotu varu, menej kyslíka zmenšuje silu plameňa). Preto si treba varič vyberať nielen podľa jeho váhy a spotreby, ale najmä podľa prostredia v ktorom ho plánujeme používať.


   Plynový varič - s propán-butánom na cesty
   Benzínový varič - spaľovanie tekutín
   Varič na tuhé palivo - najjednoduchší z varičov
   Bez variča? - áno, aj tak sa dá
   Bezpečnosť - ako sa nepopáliť
   Ako variť - rýchlo a úsporne aj v prírode
   Čím zapáliť oheň - plamene aj vo vetre a daždi



Plynový varič

Tento druh variča funguje na zmes propánu a butánu. Turistické bomby (kartuše) sú vo veľkostiach od 100 gramov do pol kila. Sú buď prepichovacie alebo na závit. Tu je voľba jasná v prospech závitovej verzie. Tá sa dá rozobrať a bomba vydrží aj do ďalšieho leta - má vlastný uzatvárací ventil.
Rozmery závitu sú rovnaké pri všetkých renomovaných výrobcoch. Kartuše sa dajú kúpiť prakticky všade tam, kde sú kempy.
Najmä vo vyšších polohách a pri nižších teplotách je dobré sledovať aj zloženie zmesi. Plyn je v bombe pod tlakom v tekutom stave a spaľujú sa jeho výpary. Kým pri normálnych teplotách okolo 15°C sa dostatočne odparuje aj zmes 20:80, v chladnom počasí je lepšia zmes 30:70, t.j. s trochu väčším podielom propánu. Čím viac pod nulou, tým lepšie je použiť varič benzínový.


Plynový varič VAR 2 s príslušenstvom   MSR Reactor - sada plynového variča a nádoby na varenie

Varič VAR 2 s príslušenstvom. Krása jednoduchosti. Závetrie aj stabilizátor sú vyrobené z vrchnáku klasického ešusu (vzor číslo ... neviem :-). S týmto ešusom aj závetrie optimálne funguje a nie je problém ho zbaliť - iba na ešus dáme "pokrievku" aj zdola.
Zdroj: www.var.cz


 

MSR Reactor. Variácia na tému všetko v jednom. Nádoba s pokrievkou, závetrie a varič ako sada s navzájom zladenými rozmermi. Varič s bombou sa balí do hrnca. Pokrievka má pevné uchytenie, čím čiastočne nahradí tlakový hrniec.
Zdroj: www.msrgear.com


Benzínový varič

Tento druh je u bežnej nehorolezeckej populácie menej rozšírený. Je ťažší aj drahší ako plynový. Najlepšie funguje s palivom priamo od výrobcu, ale použiť sa dá aj "obyčajný" bezolovnatý bezín. To si ale treba overiť pri nákupe. Niektoré modely sú citlivé na nečistoty a s upchatou tryskou sa variť nedá. Čistenie trysky tiež nemajú všetci výrobcovia zvládnuté rovnako dobre. Obľúbený pre použitie vo vysokých nadmorských výškach.

Použiteľné palivá v lepších verziách týchto varičov, okrem už spomínaného bezolovnatého benzínu, sú nafta, petrolej a kerozín (letecký benzín), u niektorých aj lieh.
Ani v týchto varičoch sa nespaľuje priamo kvapalina, ale jej výpary. Preto sa varič, kým sa poriadne rozbehne, musí troška rozohriať. Kvôli tomu je rúrka ktorou prechádza palivo vedená popri horáku - varič pomáha sám sebe v horení. Vďaka tomu je menej citlivý na nízke teploty.

Palivo je takmer vždy vo fľaši a k variču sa pripája hadičkou. To umožňuje urobiť varič nižším a stabilnejším.
Pozor! Na palivo sa používajú fľaše na to určené. Ak keď sa podobajú na normálne fľaše na pitie, je tam rozdiel (materiál tesnenia, antistatické vlastnosti, chemická odolnosť). Ani na pumpe si benzín nemôžete natankovať do hocijakej bandasky.


Varič na benzín aj plyn Coleman Fyrestorm Ti Stove   Benzínový varič Coleman Multi-Fuel Stove

Coleman Fyrestorm Ti Stove. Varič na firemné tekuté palivo, bezolovnatý benzín aj na propán-bután. Titánový horák znižuje hmotnosť. Obrátená poloha plynovej bomby umožňuje vyžmýkať palivo do posledného gramu.
Pozor! Aby plynová bomba fungovala v obrátenej polohe, je potrebná špeciálna konštrukcia ventilu!
Zdroj: www.coleman.com


 

Coleman Multi-Fuel Stove. Benzínový varič v civilnejšej verzii. Nádobka na palivo je súčasťou variča, závetrie tiež. Multifuel v tomto prípade nie je až tak multi - firemné palivo, bezolovnatý benzín, petrolej.
Zdroj: www.coleman.com


Varič na tuhé palivo

Varič je v tomto prípade dosť nadnesené pomenovanie. Ide o jednoduché podstavce pod hrniec, určené väčšinou na tablety tuhého liehu. Nie je ťažké si predstaviť výrobu takéhoto čohosi aj doma na kolene. Nevýhodou je, že plameň sa nedá regulovať inak iba prikladaním tabliet. A s hasením to tiež nie je žiadna sranda - lepšie je nechať oheň dohorieť.
Aby som nič nezatajil, existuje aj varič na šišky. Ale to už sme pomaly pri táboráku :-)


Bez variča?

Dá sa ísť aj bez variča. A dá sa tým aj ušetriť čas. Ráno nevaríme čaj, cez deň tak či tak potiahneme na suchej strave a nejakom tom fast-food-e a podvečer si dáme niečo poriadne v reštaurácii. V civilizácii (trasa z mesta do mesta) je to úplne pohodlne zvládnuteľné. Obchodov aj stravovacích zariadení bude po ceste určite dosť na bezproblémové prežitie. Pozor si treba dávať na miestne sviatky, siestu, ramadán a podobné veci, vďaka ktorým môžete ísť spať o hlade.


Varič na tuhý lieh Gelert Solid Fuel Stove   Trojnožka Primus Foot Rest

Gelert Solid Fuel Stove. Varič na tuhý lieh. Primitívny, ale funkčný. Jeho najväčšou výhodou je, že sa na ňom nemá čo pokaziť.
Zdroj: www.gelert.com


 

Primus Foot Rest. Trojnožka pod plynovú bombu váži iba 22 gramov ale výrazne zvýši stabilitu variča.
Zdroj: www.primus.se


Pár poznámok k bezpečnosti

a) Závity na bombe či fľaši musia byť dotiahnuté, ale nie ich strhnúť! Ak je závit dotiahnutý poriadne a palivo aj tak uniká, je lepšie najskôr skontrolovať či sme nestratili nejaké tesnenie, ako hneď brať do ruky kombinačky.
b) Varič staviame na rovine a tak, aby sa nekýval. Namiesto vodováhy použijeme ešus s vodou :-). Existujú aj špeciálne stabilizačné podložky, ale ide to aj bez nich. Radšej hľadať miesto troška dlhšie, ako by sa večera mala prevrátiť do trávy.
c) Varič rozoberáme vypnutý, so zatvoreným ventilom. A predtým ho necháme vychladnúť.
d) Radšej používame štvrťkilové bomby, ako polkilové. Pri tom istom vonkajšom priemere majú zhruba polovičnú výšku, takže varič s plným ešusom je omnoho stabilnejší - ťažisko je nižšie.
e) Prednostne kupujeme bomby bez ostrej hrany v mieste prechodu z valcovej časti do zúženia k ventilu (na obrázkoch vidieť, o čo väčšie zaoblenie má bomba MSR ako VAR). Ostré hrany sa pri každodennej manipulácii alebo aj pri preprave v batožine skôr poškodia. Stačí zodrať farbu a oceľ začne hrdzavieť, tenká stena sa oslabí a máme o problém postarané.
f) Kuchár by nemal od variča odchádzať. Aj keď mu jedlo neprihorí alebo nevykypí, pravdepodobnosť že nestrážený varič niekto omylom skopne je relatívne vysoká - varič je dosť malý, vecí je v tábore na zemi kopec a v šere pri západe slnka si sivú farbu ešusu všimne málokto.


Ako variť

V zásade platí to, čo aj pri veľkom sporáku. Treba variť v zakrytej nádobe, aby sme nekúrili do vzduchu. Takisto plameň nemá šľahať okolo nádoby, ale smerovať na jej dno. Čiže nevaríme za každú cenu na plný výkon a ak máme horák s veľkým priemerom, použijeme aj primerane veľkú nádobu. Škoda plytvať energiou.
Teraz späť do lesa. Vo vysokých nadmorských výškach je ideálny tlakový hrniec, alebo aspoň nádoba s tesne priliehajúcou pokrievkou - pre nízky tlak vzduch tam voda vrie pri nižších teplotách (v 3000mnm pri cca 90°C). Uvariť sa dá aj v ešuse, ale trvá to dlhšie. Okrem toho vyššie je obyčajne aj chladnejšie. Takže radšej najskôr zostúpime do nižších nadmorských výšok a až potom varíme. Na bicykli je zostup spravidla rýchly a aspoň sa máme na čo tešiť. :-)
A ešte vietor. Varič staviame v závetrí a používame aj závetrie priamo na variči. Ak nám vietor berie alebo sfúkava plameň, nevarí sa dobre. Spotreba paliva stúpa a čas varenia sa predlžuje.


Čím zapáliť oheň

Aj najjednoduchšia vec môže byť problém, ak na ňu človek nie je pripravený. Zlyhať na takejto na prvý pohľad hlúposti by bolo poriadne faux pas (fó pá). Čiže trapas :-).


Zápalky

Čistá klasika pre pyromanov. Ľahké, skladné, dostupné. Majú ale problém: ak fúka rýchlo sa míňajú. A ak zvlhnú, môžeme ich rovno zahodiť. Dobrým riešením je mať zápalky aj so škrkátkom v nepremokavom obale (plastová tuba od šumivých vitamínov má aj pohlcovač vlhkosti a dá sa ľahko skrátiť na potrebnú veľkosť).


Vodovzdorné zápalky

Vylepšená verzia klasických zápaliek. Hlavička býva väčšia a potiahnutá nejakou vodeodolnou vrstvou. K nim patrí aj odolné škrkátko. Zodolniť sa dajú aj obyčajné zápalky, napríklad prelakovaním hlavičky lakom na nechty. Používajú sa s normálnym škrkátkom. Ochranná vrstva sa pri zapaľovaní zoderie a zápalka normálne chytí.


Plynový zapaľovač

Dobrá vec. Kúpite takmer v každom novinovom stánku. Silu plameňa možno regulovať, a na rozdiel od zápaliek je na viac použití. Pri verzii s kolieskom a kamienkom poslúži v prípade núdze aj prázdny - dá sa ním vykresať iskra, ktorá na zapálenie variča stačí. Takže nezahadzovať.


Benzínový zapaľovač

Nemožno nespomenúť značku Zippo. Pre fajnšmekrov. Kovový a preto aj primerane ťažký, ale horí aj vo vetre. Prudko imidžová záležitosť.


  Light My Fire Scout. Švédske "ohnivé želiezko".

Light My Fire Scout. Švédske "ohnivé želiezko". Vydrží až 3000 použití. Teda s prehľadom viac ako akýkoľvek plynový či benzínový zapaľovač.
Zdroj: www.light-my-fire.com


Kresadlo

Toto vyzerá na návrat do dávnej minulosti. Ale nie je to tak. Magnéziový zapaľovač však neznie veľmi popisne. Hlavnou súčasťou je niečo z horčíka (tyčinka, obdĺžniček, tehlička) z čoho sa buď najskôr nožom nastrúha pár pilín, alebo iba priamo priloženým plieškom či opäť nožom vykrešú iskry s teplotou až 3000°C. Výhodou je odolnosť voči počasiu, nepokaziteľnosť a dlhá životnosť. Pri "škrkaní" sa kresadlo opotrebováva iba minimálne. A mali by vám ho zobrať aj do lietadla. Kvôli bezpečnosti je lepšie ho baliť osobitne.

...pokračovať na:  Riad...