Ľahký Prevod.sk Bivak na Pico de Veleta
 
Slovenský jazyk  English language Nachádzate sa tu:   Hlavná stránka>Bicykel>Zvláštne vlastnosti
 
 Hlavná stránka  Hlavná stránka   
 Čo je to vlastne tá cykloturistika  Cykloturistika?    
 rozbaliť menu Bicykel  Bicykel    
 Výber bicykla na cykloturistiku    Výber bicykla    
 Zvláštne vlastnosti cykloturistického bicykla    Zvláštne    
         vlastnosti    
 Dôležité komponenty bicykla    Komponenty    
 Skutočné cykloturistické bajky    Príklady    
 rozbaliť menu Materiál  Materiál    
 rozbaliť menu Oblečenie  Oblečenie    
 rozbaliť menu Strava  Strava    
 rozbaliť menu Čo a ako zbaliť  Čo a ako zbaliť    
 rozbaliť menu Akcie  Akcie    
 rozbaliť menu Príprava  Príprava    
 rozbaliť menu Prevoz bicykla  Prevoz bajku    
 Malý cykloturistický zemepis  Miniatlas    
 Otázky a odpovede  Q&A    
 Tapety a tak podobne  Na stiahnutie    
 Ešte čosi navyše  Ostatné    
 Témy mimo témy :-)  O inom    
 Mapa stránok  Mapa stránok    
 Pre ľahší život s PC  Okienko            
      webmastera    

 
"Šťastie praje pripraveným" - príslovie

verzia pre tlač

Zvláštne vlastnosti cykloturistického bicykla

Bicykel na cykloturistiku je používaný trocha inak, ako ostatné. Preto treba dať pozor aj na iné vlastnosti, ako sú tie, ktoré pri bicykli bežne sledujeme, t.j. značka, cena, váha , farba a počet prevodov :-).


Odolnosť

Nie vždy budete mať svoj starostlivo opatrovaný špeciál úplne pod kontrolou. Z času na čas sa bude viezť vlakom, trajektom, v nákladnom aute. Bude opretý o strom v lese, priviazaný o zábradlie, alebo pohodený vo vysokej tráve. Sem-tam skončí neplánovane na zemi, alebo utrpí náraz iným bicyklom. Vtedy je dobré, keď sú jeho časti z pevných materiálov, poriadne prichytené a chránené pred priamym nárazom. Alebo naopak ohybné a pružné, aby sa dali ľahko uviesť do pôvodného stavu.

Sneženie na Ötztalergletcherstrasse

Sneženie na Ötztalergletcherstrasse, Rakúsko, 2005

 

Zadná časť bicykla je dosť účinne chránená báglami, ktoré celkom dobre tlmia najmä bočné nárazy. Naopak zadné koleso schytá každý výtlk a kameň s dvojnásobnou intenzitou. Vpredu môže kolesu pomôcť odpružená vidlica a hlavne pozornosť pilota (pozor na stratu koncentrácie pri dlhých jazdách).

Najcitlivejší je kokpit - radiace a brzdové páčky, prípadné zamykanie vidlice, cyklokompjúter, svetlo. Najjednoduchšia ochrana tejto časti sú rohy. Ak nie sú príliš krátke, pochytajú väčšinu nárazov z boku alebo pádov zle zaparkovaného bicykla. Môže pomôcť aj predná brašnička upevnená na riadidlách (aj keď chrániť brzdové páčky pomocou kapsičky s dvadsaťtisícovým fotoaparátom asi nebude práve najlepší nápad).


Preto je dobré krehké veci preventívne zameniť za menej krehké (napríklad odrazky s plastovými držiačikmi za reflexné samolepky priamo na ráme, odrazky v kolesách nahradiť pomocou plášťov s reflexnými pásmi na bokoch) a niektoré veci radšej nemontovať vôbec (také cyklistické spätné zrkadielko bude mať v teréne životnosť možno dva dni).

Takisto pozor na ultraľahké komponenty. Nízka hmotnosť nie je synonymom dlhej životnosti. V tejto kategórií sa vyskytujú aj maximálne váhové limity pre jazdca (napríklad 85kg pri pedáloch). Váhu treba šetriť na úkor zbytočností, nie bezpečnosti.

návrat na začiatok stránky

Opraviteľnosť v teréne

Čím ďalej od civilizácie, tým dôležitejšia vlastnosť. Kým odtrhnutý kábel od cyklokompjútra dokáže naštvať, odtrhnutá hadička kotúčovej brzdy je ozajstný problém. Ale celkom stačí aj zavzdušnenie kotúčovky. Pretrhnuté lanko na V-čkach tiež nie je príjemná záležitosť, ale oprava nevyžaduje špeciálne náradie, náhradný diel váži pár gramov a výmena je otázkou nikoľkých minút. Brzdové gumičky sú tiež bežnejší komponent ako brzdové doštičky. A ak zlomím ramienko brzdy, nemusím meniť aj páku. A naopak.


Dostupnosť náhradných dielov

Je rozumné voliť komponenty s tým, či sa dajú zohnať, prípadne nahradiť vecami "bežne komerčne dostupnými", t.j. štýlom idem-kúpim. Aby sa nestalo, že po prebrzdení gumičiek v polovici zájazdu sa zistí, že do XTR bŕzd pasujú iba XTR gumičky a tie treba objednať a prídu najskôr za týždeň.

Výmena prasknutej špice počas bivaku

Výmena prasknutej špice počas bivaku, Andorra, 1999

 

Takže pokiaľ možno volíme bežné rozmery a spôsoby uchytenia. Inak sa zvyšuje množstvo náhradných dielov, ktoré treba pre istotu voziť so sebou.

Ak sú gumičky zlý príklad (tie vozí predsa každý) napríklad diely do čoraz viac populárnych zapletaných kolies (povedzme Crossmax) sú iný prípad. Špeciálny tvar špice, matičky, centrovací kľúč. Špeciálny ráfik aj náboj. Teda originálny náhradný diel, alebo nič...

Samozrejme, nie je možné so sebou viezť kompletný bicykel na náhradné diely. Ide iba o to, aby sme predčasne neskončili dlho plánovanú akciu kvôli nejakej banalite za pár korún, nad ktorou by sme doma mávli rukou, ale 100 kilometrov od civilizácie môže mať cenu zlata.


Kompatibilita s partiou

Toto je jedna z možností, ako ušetriť váhu. Ak má celá partia povedzme kľuky octalink, vezieme iba jeden inbus č .10 jeden sťahovák a jeden tisíchran na stred. Ak má jeden stále štvorhran a jeden už hollowtech II, máme navyše kľúč na externé ložisko, inbus č.8 a možno aj nástrčkový kľúč č.15, široký skrutkovač a kladivo.

Mať všetky veci rovnaké je prakticky nemožné, ale našťastie sa ujali aspoň "inbusáky". Pre začiatok je dobré používať všade skrutky s vnútorným šesthranom a tým sa zbaviť aspoň vidlicových kľúčov.


Nenápadnosť

To, čo si vo Švajciarsku nikto nevšíma, môže byť na Ukrajine ako päsť na oko. Preto je lepšie, ak aj bicykel vyzerá aspoň trocha primerane prostrediu. Nemusí byť škaredý a špinavý, ale je rozumnejšie ak príliš nekričí. Skupina cykloturistov sa len tak neschová, ale naozaj nie je nutné stať sa hneď stredobodom pozornosti. Niektorí domorodci sú až príliš ochotní a ľahko vám pomôžu aj s tým, o čo vôbec nestojíte. A to platí rovnako všade vo svete, Slovensko nevynímajúc.

návrat na začiatok stránky

...pokračovať na:  Dôležité komponenty bicykla...

 
©: PD 2008+ | aktualizované: 25.1.2009 | otázky a pripomienky: lahkyprevodkontaktlahkyprevod.sk