|
"Šťastie praje pripraveným" - príslovie
|
 |
Zvláštne vlastnosti cykloturistického bicykla
|
Bicykel na cykloturistiku je používaný trocha inak, ako ostatné.
Preto treba dať pozor aj na iné vlastnosti, ako sú tie, ktoré pri bicykli
bežne sledujeme, t.j. značka, cena, váha , farba a počet prevodov :-).
|
Odolnosť
|
Nie vždy budete mať svoj starostlivo opatrovaný špeciál úplne pod kontrolou.
Z času na čas sa bude viezť vlakom, trajektom, v nákladnom aute.
Bude opretý o strom v lese, priviazaný o zábradlie, alebo pohodený vo vysokej tráve.
Sem-tam skončí neplánovane na zemi, alebo utrpí náraz iným bicyklom.
Vtedy je dobré, keď sú jeho časti z pevných materiálov, poriadne prichytené
a chránené pred priamym nárazom. Alebo naopak ohybné a pružné,
aby sa dali ľahko uviesť do pôvodného stavu.
|
Sneženie na Ötztalergletcherstrasse, Rakúsko, 2005
|
|
Zadná časť bicykla je dosť účinne chránená báglami, ktoré celkom
dobre tlmia najmä bočné nárazy. Naopak zadné koleso schytá každý výtlk
a kameň s dvojnásobnou intenzitou. Vpredu môže kolesu pomôcť odpružená vidlica
a hlavne pozornosť pilota (pozor na stratu koncentrácie pri dlhých jazdách).
Najcitlivejší je kokpit - radiace a brzdové páčky, prípadné zamykanie vidlice,
cyklokompjúter, svetlo. Najjednoduchšia ochrana tejto časti sú rohy.
Ak nie sú príliš krátke, pochytajú väčšinu nárazov z boku alebo pádov zle
zaparkovaného bicykla. Môže pomôcť aj predná brašnička upevnená na riadidlách
(aj keď chrániť brzdové páčky pomocou kapsičky s dvadsaťtisícovým fotoaparátom
asi nebude práve najlepší nápad).
|
Preto je dobré krehké veci preventívne zameniť za menej krehké
(napríklad odrazky s plastovými držiačikmi za reflexné samolepky priamo na ráme,
odrazky v kolesách nahradiť pomocou plášťov s reflexnými pásmi na bokoch)
a niektoré veci radšej nemontovať vôbec (také cyklistické spätné zrkadielko
bude mať v teréne životnosť možno dva dni).
Takisto pozor na ultraľahké komponenty. Nízka hmotnosť nie je synonymom
dlhej životnosti. V tejto kategórií sa vyskytujú aj maximálne váhové limity
pre jazdca (napríklad 85kg pri pedáloch). Váhu treba šetriť na úkor zbytočností,
nie bezpečnosti.
návrat na začiatok stránky
|
Opraviteľnosť v teréne
|
Čím ďalej od civilizácie, tým dôležitejšia vlastnosť. Kým odtrhnutý kábel
od cyklokompjútra dokáže naštvať, odtrhnutá hadička kotúčovej brzdy je
ozajstný problém. Ale celkom stačí aj zavzdušnenie kotúčovky. Pretrhnuté lanko
na V-čkach tiež nie je príjemná záležitosť, ale oprava nevyžaduje špeciálne náradie,
náhradný diel váži pár gramov a výmena je otázkou nikoľkých minút.
Brzdové gumičky sú tiež bežnejší komponent ako brzdové doštičky. A ak zlomím ramienko brzdy,
nemusím meniť aj páku. A naopak.
|
Dostupnosť náhradných dielov
|
Je rozumné voliť komponenty s tým, či sa dajú zohnať, prípadne nahradiť vecami
"bežne komerčne dostupnými", t.j. štýlom idem-kúpim. Aby sa nestalo,
že po prebrzdení gumičiek v polovici zájazdu sa zistí, že do XTR bŕzd pasujú iba
XTR gumičky a tie treba objednať a prídu najskôr za týždeň.
|
Výmena prasknutej špice počas bivaku, Andorra, 1999
|
|
Takže pokiaľ možno volíme bežné rozmery a spôsoby uchytenia. Inak sa zvyšuje množstvo
náhradných dielov, ktoré treba pre istotu voziť so sebou.
Ak sú gumičky zlý príklad (tie vozí predsa každý) napríklad diely do čoraz
viac populárnych zapletaných kolies (povedzme Crossmax) sú iný prípad.
Špeciálny tvar špice, matičky, centrovací kľúč. Špeciálny ráfik aj náboj.
Teda originálny náhradný diel, alebo nič...
Samozrejme, nie je možné so sebou viezť kompletný bicykel na náhradné diely.
Ide iba o to, aby sme predčasne neskončili dlho plánovanú akciu kvôli nejakej
banalite za pár korún, nad ktorou by sme doma mávli rukou,
ale 100 kilometrov od civilizácie môže mať cenu zlata.
|
Kompatibilita s partiou
|
Toto je jedna z možností, ako ušetriť váhu. Ak má celá partia povedzme
kľuky octalink, vezieme iba jeden inbus č .10 jeden sťahovák a jeden
tisíchran na stred. Ak má jeden stále štvorhran a jeden už hollowtech II,
máme navyše kľúč na externé ložisko, inbus č.8 a možno aj nástrčkový kľúč č.15,
široký skrutkovač a kladivo.
Mať všetky veci rovnaké je prakticky nemožné, ale našťastie sa ujali aspoň "inbusáky".
Pre začiatok je dobré používať všade skrutky s vnútorným šesthranom a tým sa zbaviť
aspoň vidlicových kľúčov.
|
Nenápadnosť
|
To, čo si vo Švajciarsku nikto nevšíma, môže byť na Ukrajine ako
päsť na oko. Preto je lepšie, ak aj bicykel vyzerá aspoň trocha primerane
prostrediu. Nemusí byť škaredý a špinavý, ale je rozumnejšie ak príliš nekričí.
Skupina cykloturistov sa len tak neschová, ale naozaj nie je nutné stať sa
hneď stredobodom pozornosti. Niektorí domorodci sú až príliš ochotní
a ľahko vám pomôžu aj s tým, o čo vôbec nestojíte.
A to platí rovnako všade vo svete, Slovensko nevynímajúc.
návrat na začiatok stránky
...pokračovať na: Dôležité komponenty bicykla...
|
|
|