Ľahký Prevod.sk Salzburg, čakanie na vlak v spacáku
 
Slovenský jazyk  English language Nachádzate sa tu:   Hlavná stránka>Materiál>Karimatka
 
 Hlavná stránka  Hlavná stránka   
 Čo je to vlastne tá cykloturistika  Cykloturistika?    
 rozbaliť menu Bicykel  Bicykel    
 O všetkom okrem bicykla  Materiál    
 Domček v batôžku    Stan    
 Niečo medzi cyklistom a zemou    Karimatka    
 Spací vak a čo k nemu patrí    Spacák    
 Kuchyňa do terénu    Varič    
 V čom variť a čím jesť    Riad    
 Železo na údržbu bicykla    Náradie    
 Elektro každého druhu    Elektro    
 Len aby sa nezabudlo    Iné vybavenie    
 rozbaliť menu Oblečenie  Oblečenie    
 rozbaliť menu Strava  Strava    
 rozbaliť menu Čo a ako zbaliť  Čo a ako zbaliť    
 rozbaliť menu Akcie  Akcie    
 rozbaliť menu Príprava  Príprava    
 rozbaliť menu Prevoz bicykla  Prevoz bajku    
 Malý cykloturistický zemepis  Miniatlas    
 Otázky a odpovede  Q&A    
 Tapety a tak podobne  Na stiahnutie    
 Ešte čosi navyše  Ostatné    
 Témy mimo témy :-)  O inom    
 Mapa stránok  Mapa stránok    
 Pre ľahší život s PC  Okienko            
      webmastera    

 
"Ako si ustelieš, tak budeš spať" - príslovie

verzia pre tlač

Karimatka

Spací vak obyčajne rozkladáme na zemi. A zem chladí a tlačí. Často špiní. Občas (a to už je naozaj zle) je aj mokrá. Preto pod spacák podkladáme karimatku. Jej funkcia je zrejmá z predchádzajúcich viet. Izolovať proti chladu a vlhkosti od zeme, aby spací vak zostal suchý a čistý na ďalšie dni, a zároveň zvýšiť pohodlie pri zaslúženom odpočinku. Ak spacák je náhradou periny, karimatka je posteľ a matrac v jednom. Výber je pestrý, každý druh karimatky má ale svoje pre aj proti.


Alumatka

Tenučká (2-3mm) pena z jednej strany potiahnutá hliníkovou fóliou. Robia sa z nej aj slnečné clony za sklo auta a veľmi pripomína fóliu, ktorá sa lepí na stenu za radiátor. Takmer nič neváži (130g), takmer nezaberá miesto a neposkytuje takmer žiadne pohodlie. Je to skôr podložka proti zašpineniu spacieho vaku. Ale dá sa na nej spať. Najlepšie však ak si ustelieme na lúke s hustou mäkkou trávou.


Nafukovačka

Kedysi jediná kempingová výbava. V pôvodnej gumenej verzii neuveriteľne ťažká a napriek tomu nepohodlná. Ale plávala na vode :-). Po novom sú to nafukovacie matrace, síce hrubé a pohodlné, ale o nič ľahšie a skladnejšie. Vhodné na prevoz autom, ale rozhodne nie na cykloturistiku.


Penová karimatka

Ľahká (cca 350g), takmer nezničiteľná (diera nemá na funkciu v podstate žiadny vplyv a na provizórnu opravu stačí obyčajná lepiaca páska), na svoju hrúbku (asi 1cm) vcelku pohodlná aj dobre izolujúca (povedzme trojsezónna). Po zbalení nespratná - zaberie toľko miesta ako stan. Dá sa ale bez problémov zúžiť aj skrátiť keď vám z nej napríklad odhryzne kôň :-).
Nie všetci výrobcovia sú spokojní s klasickým jednoduchým dizajnom. Existujú aj verzie dvojvrstvové, s reflexnou hliníkovou vrstvou na jednej strane, alebo s protišmykovou úpravou. A aj vychytávky ako sú tie na nasledujúcich obrázkoch.

Karimatka Therm-a-Rest Z-Lite

Therm-a-Rest Z-Lite - výnimočná penová karimatka. Profil v tvare prepravky na vajíčka zlepšuje izolačné schopnosti bez pridania váhy. Skladá sa cik-cak, takže nezostáva prázdne miesto v strede, výstupky jednotlivých dielov do seba zapadajú. Dolná strana sa po zbalení nedotýka hornej, takže ju nezašpiní. Hrúbka 2cm, váha 440 gramov. Veľmi dobrý nápad.
Zdroj: www.thermarest.com


  Karimatka Salewa Symbiotic Active Mat

Salewa Symbiotic Active Mat kombinuje odolnosť penovej karimatky s pohodlím samonafukovacej. Samonafukovacia časť je v miestach s najväčším tlakom spáča na podložku, t.j. v oblasti ramien a panvy. S hrúbkou 2,5cm je to s prehľadom trojsezónna záležitosť. Váha 580 gramov, ale dĺžka nadpriemerných 198cm.
Zdroj: www.salewa.com


Ešte jedna dôležitá vec: nie je pena ako pena. Okrem obyčajného polyetylénu za pár korún (po novom euro :-)) sa používa etylénvinylacetát (tzv. EVA), ktorý nesaje vodu (karimatka ale musí mať zatavené póry, takže je na povrchu hladká). Materiál EVA je aj o čosi ľahší a má lepšie tepelnoizolačné vlastnosti. Pretože ide o termoplast, dá sa rôzne tvarovať a výrobcovia to s radosťou využívajú. Väčšinou to teda nie je iba obyčajný hladký obdĺžnik, ale má na povrchu rôzne rebrovanie, ryhy, štvorčeky... Alebo aspoň logo výrobcu.


Samonafukovacia karimatka

Váha okolo 800g, pohodlná. Štandardné hrúbky sú 2,5cm (trojsezónna verzia) a 3,8cm (štvorsezónna, t.j. celoročná verzia). Hrúbka navyše oproti bežnej penovej karimatke výrazne zvyšuje izolačné schopnosti. A ak si predstavíme 3cm hrubú penovú karimatku ani s váhou samonafukovacej to už nevyzerá tak zle, ako na prvý pohľad. A po zbalení zaberie polovicu miesta. No cena je o dosť vyššia. Tiež treba dávať pozor na prepichnutie, takže najlepšie používať v stane, alebo podložiť napríklad už spomínanou alumatkou.
Vyrábajú sa aj v 3/4 a ženských verziách, teda kratšie ako je štandard. Ak normálna dĺžka karimatky je 185cm, v ženskej verzii bude mať približne 170cm, čo je pre nižšie postavy stále OK. 3/4 sú síce ľahšie, no treba rátať s tým, že pod nohy bude treba podložiť niečo iné. Turista použije prázdny batoh, cykloturista má o dilemu navyše. 120cm dĺžky je skôr na sedenie ako na ležanie.
Ďalším pokusom o úsporu gramov je anatomický tvar, teda výrazne "odrezané" najmä dolné rohy. Ak spávate vystretí, v poriadku. Ale ak si ľahnete na bok a pokrčíte nohy v kolenách, chodidlá skončia mimo karimatky, teda bližšie k studenej zemi.


Karimatka Yate Extrem Lite KT   Karimatka Yate Extrem Lite DTM   Yate Trekker

Yate Extrem Lite KT. Rozmery 122x51x3,8cm. Minimalistická 3/4 (alebo skôr 2/3) verzia, skrátená o 61cm. Anatomický tvar využijú možno deti do 6 rokov. Hmotnosť 570g.
Zdroj: www.yate.cz


 

Yate Extrem Lite DTM. Rozmery 183x51x3,8cm. Anatomický tvar. Hmotnosť 800g.
Zdroj: www.yate.cz


 

Yate Trekker. Rovnako 183x51x3,8cm. Klasický tvar. Hmotnosť 830g. Tridsať gramov navyše, ale nohy v teple :-).
Zdroj: www.yate.cz


Na mnohých karimatkách sú rohy iba zaoblené. Tu nejde o hmotnosť, ale o jednoduchšiu výrobu - karimatka má po obvode iba jeden súvislý spoj namiesto štyroch pri hranatom dizajne, čo je skôr plus pre kvalitu a na funkčnosť to nemá prakticky žiadny vplyv.
Ešte jeden praktický detail. Ventil by mal byť skrytý v obryse karimatky, teda umiestnený práve v tom zaoblenom, alebo odrezanom rohu. Pri nocľahu netrčí k susedovi a po zbalení karimatky je tiež skrytý a chránený pred poškodením alebo odtrhnutím (napríklad pri balení do báglov).

návrat na začiatok stránky

...pokračovať na:  Spacák...

 
©: PD 2009+ | aktualizované: 25.1.2009 | otázky a pripomienky: lahkyprevodkontaktlahkyprevod.sk